روش هایی برای تعیین اینکه آیا یک خبر قابل اعتماد است؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طی مصاحبه ای در سال 2017 در شبکه تلویزیونی کریستین ترینیتی، ادعا کرد که استفاده از کلمه “جعلی” برای توصیف رسانه “یکی از بهترین اصطلاحاتی است که وی مطرح کرده است”. گاهی ممکن است به نظر برسد که اخبار جعلی یک اپیدمی منحصر به جو سیاسی فعلی ما است، اما در واقع قرن هاست که این اخبار جعلی وجود دارد  و گاهی اجازه خودنمایی را از اخبار واقعی می گیرند. بیایید نگاهی دقیق به آن چه که هست، چگونگی گسترش آن و آن چه می توانید برای تشخیص آن انجام دهید، بیندازیم.

اخبار جعلی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، اخبار جعلی اطلاعات نادرست یا تقلبی است که در روزنامه، شبکه ها، نشریه ها و سایت های خبری پخش می شود. اخبار جعلی با هجو، تمسخر یا ابراز تعجب متفاوت است از این جهت که این یک تلاش عمدی برای انتشار اطلاعات غلط و دستکاری افکار عمومی برای منافع سیاسی، مالی یا اجتماعی است. محتوای نادرست به گونه ای جلوه داده می شوند تا به عنوان واقعیت به نظر برسد، بنابراین مخاطب را گمراه می کند تا باور کند درست است.

لازم نیست یک داستان کاملاً نادرست باشد تا گمراه شود. کافی است اظهارات نادرست ظریف، حذفیات مهم یا اطلاعات خارج از متن ارائه شود. نمونه های زیادی از این اطلاعات گمراه کننده یا نادرست وجود دارد که با جابجایی های کوچک ممفهوم نی خبر را به کلی تغییر داده است یا موضوع اصلی به حاشیه رانده شده است.

چرا اخبار جعلی به این سرعت پخش می شوند؟ افرادی که این اخبار نادرست را منتشر می کنند معمولا پول بیشتری دارند ، افراد بیشتری دارند و … تخصص بسیار بهتری دارند. آنها بهتر از آنکه ما بلد باشیم یک دروغ را برجسته کنیم، می دانند چگونه آن را تولید و منتشر کنند. آنها در این باره خلاقیت بیشتری نشان می دهند، و طبق ماهیت کاری که انجام می دهند، از نظر اخلاقی یا استانداردهای حرفه ای محدودیتی ندارند. مزیت دروغگویان.

 

تاریخچه اخبار جعلی

خبرهای دروغین از آغاز تعاملات انسانی وجود داشته است. تأثیرات این داستان ها به ویژه پس از اختراع چاپخانه توسط گوتنبرگ در حدود سال 1439 بسیار شدید شد. عمدتا از آنجا که ناشران بیش از حقیقت به چاپ و سود علاقه داشتند، قرن ها اثبات صحت و سقم هر داستان چاپی دشوار بود. در نتیجه، اخبار جعلی اغلب منجر به بی عدالتی گسترده، شورش ها و جنگ می شدند.

کارخانه جسد آلمان . در طول جنگ جهانی اول، لندن تایمز و پانچ داستانی جعلی درباره یک کارخانه آلمانی منتشر کردند که اجساد انسان را برای ساخت مهمات به گلیسیرین تبدیل می کرد. این داستان بر اساس روایتی جعلی توسط رئیس اداره تبلیغات انگلیس طراحی شده بود تا چین را به طرف انگلیسی ها بکشاند.

متأسفانه دستیابی به دقت و عینیت دشوار است. تلویزیون بتدریج پس از سال 1950جای روزنامه ها و نشریات را به عنوان منبع اصلی اخبار گرفت. انتقال از اخبار چاپی به تلویزیون تمرکز و سبک ارائه اخبار را تغییر داد. تحقیقات گزارش داده است كه بینندگان تلویزیون را باورپذیرتر از روزنامه ها و نشریات دوره ای می دانند، احتمالاً به دلیل وجود رسانه های تصویری اضافه شده. با این حال ، تلویزیون اغلب با اغراق و ساده سازی اخبار، باعث پخش محدود در زمان خود می شود.

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

دیدگاه خود را بگذارید